Alfa Regelui Mihai

0
189

Toate canalele de știri au fost umplute astăzi de vestea că Majestatea Sa Regele Mihai I al României a decedat la vârsta de 96 de ani – și pe bună dreptate. Eu vreau însă să mă depărtez de toate polemicile care au fost ridicate la fileu și să discut de una dintre pasiunile sale cele mai mari: automobilele. 

Este bine-cunoscut faptul că Regele Mihai I a avut, de-a lungul timpului, multiple mașini, preferatele sale rămânând Jeep-urile militare și clasicul SS Jaguar 100. Povestea acestei mașini a fost deja detaliată pe larg, de Radu Portocală, într-o carte. Cum și Jeep-urile sale au făcut materialul mai multor emisiuni, mă voi opri asupra celei mai valoroase mașini italiene care a fost în garajul Casei Regale a României: o Alfa Romeo 8c 2900B Lungo.

Povestea mașinii acesteia cu totul speciale a mai fost spusă însă consider că nu strică o „revizitare”. Conform spuselor Majestății Sale, într-un schimb de scrisori cu Simon Moore care pregătea a doua ediție a volumului „The Immortal 2.9”, acesta a vizitat fabrica Alfa Romeo din Arese și, cunoscută fiind afinitatea sa pentru mașini, i-a fost permis să conducă un Alfa Romeo 8C 2900B Spider cu ampatament scurt. Experiența o descrie simplu: „era prea puțin comfortabilă însă performanțele erau extraordinare dat fiind motorul de 2.900cmc supraalimentat”.

Este posibil ca mașina care l-a cucerit pe MS Regele Mihai să fie asemănătoare cu aceasta, un 8C 2900B Spider

Conform Regelui, mașina era folosită cu precădere de piloții uzinei în teste iar întreaga experiență l-a împins pe acesta să comande la rândul său un 8C 2900B. Văzând, însă, caracterul mașinii aplecate spre competiții, 8C-ul care a ajuns în România a fost în versiunea Lungo, adică beneficiind de un ampatament cu 30 de centimetri mai lung. Caroseria a fost făcută de „Carrozerria Touring” și, la cererea Alteței Sale, avea loc destul și pe bancheta din spate – deoarece partea din spate a șasiului a fost modificată special. Astfel, ultimul 8C 2900B a fost și cel mai încăpător dintre toate, bucurându-se și de un detaliu stilistic care avea să fie preluat de mai toate modelele Alfa care l-au urmat: grila subțire din partea frontală, cu sigla Alfa Romeo în vârf.

Mașina a fost completată spre finele lui 1942 și a primit seria de șasiu #412039. Deși nu există poze cu Regele alături de mașină, știm că acesta a lăudat „Societatea Alfa Romeo” într-o scrisoare din decembrie a aceluiași an pentru calitatea automobilului, performanțele deosebite și faptul că au trimis un inginer de la fabrică care să îi învețe pe mecanicii români cum să păstreze motorul și alte elemente în bună stare.

Ca orice poveste deosebită, cu un protagonist deosebit, și aceasta ia o turnură neașteptată. Asta deoarece, în 1947, Regele abdică forțat de noul regim și părăsește țara. După cum știm, rușii au fost mereu pricepuți în a-și însuși diferite obiecte valoroase găsite prin locurile unde au umblat, cum a fost și cazul a mai multe mașini Auto-Union de Grand Prix, însă Alfa neagră despre care vorbim a trecut de radarul lor și a rămas în țară.

Alfa Regelui pozată în locul în care italienii își pozau cele mai noi modele – una dintre ieșirile Autostradei, la nord de Milano

Nu se știe pe mâinile cui a ajuns mașina până ce ajungem la momentul 1966 când un mecanic din București, Ion Croitoru, a reușit să o achiziționeze. Sfaturile mecanicului italian venit în 1942 în România fuseseră de mult uitate căci fragilul motor de 2.9 litri supraalimentat era irecuperabil când Croitoru a ajuns la el. Prin eforturi numai de el știute, mecanicul a reușit însă să facă dreptate: a echipat mașina care, altfel, arăta încă bine, cu un alt motor de sorginte Alfa Romeo: un motor de pe un 6C 2300. Sursa sau, altfel spus, mașina de pe care a provenit acest motor este necunoscută însă aici îmi permit să presupun că ar putea să fie inima vechii mașini a lui Jean Calcianu – însă adevărul este necunoscut.

Motorul acesta a rezistat ani de-a rândul cu stoicism, Croitoru folosind 2900-le pentru diferite călători prin oraș dar și prin țară. Ulterior, acesta și-a dat obștescul sfârșit și, deoarece vorbim de anii ’70, o unitate Mercedes-Benz a fost coborâtă în partea din față a mașinii Regelui care probabil nu mai știa că mașina sa este încă „în viață”. În cele din urmă, Croitoru s-a dovedit răpus de dificultatea păstrării Alfei în stare de funcționare așa că mașina a ajuns vilă de lux pentru păsările din ogradă.

La mai mulți ani distanță, în 1987, jurnalistul suedez Peter Haventon a sosit în capitală pentru a vedea două mașini: Alfa și Duesenberg-ul pe care îl putem vedea și astăzi la Muzeul Tehnic „Dimitrie Leonida” din București. Cadrele cu Alfa în condiția sa umilă de hambar produc tristețe oricărui pasionat, ele fiind reproduse într-o revistă care a apărut la cam un deceniu distanță.

De-ar știi acea pisică ce motor se afla cândva sub capota lunguiață pe care stă…

După jurnalistul suedez, drumul către România a fost bătut de către colecționarul Terry Cohn care își dorea 2900-le și, în plus, ultimul Mercedes-Benz W154 rămas, după ce exemplarul care se prezenta mai bine a dispărut de pe plaiurile noastre încă din anii ’70. Acesta a reușit să obțină ambele mașini însă apoi s-a luptat pentru ele cu un alt colecționar care le-a cumpărat și el – tot prin intermediarii tenebroși ai fostei securități. Nu se știe cu claritate ce s-a ales de cele două Mercedes-uri însă este clar că unul dintre ele stă la loc de cinste în colecția Collier găzduită de Revs Institute din Florida.

Cât despre Alfa „noastră”? Ei bine, finalul acestei povești este mai trist. După ce a ajuns în Germania, mașina a fost echipată din nou cu un motor de 2,9 litri însă proprietarul a decis că s-ar preta mai degrabă o caroserie Spider. Asta a dus la scoaterea caroseriei originale și, în prezent, pe #412039 stă o caroserie Spider care nu este nici măcar originală. Caroseria Touring cu o valoare greu de estimat este, din puținele informații existente, încă întreagă însă nu am reușit să aflu dacă a fost pusă pe un alt șasiu sau nu. Concluziile poveștii, care arată o urmă a ițelor sistemului, le poți trage și singur însă, măcar, merită reținut că, acum 75 de ani, Regele Mihai se plimba cu o Alfa Romeo 2900B Lungo

Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.