Alfa Romeo 8C-2300, mașina care putea totul

0
200

Enzo Ferrari și-a dorit întotdeauna ca mașinile sale să poată totul: în același timp să fie un etalon pe stradă, iar cu mici modificări să aibă și lumea curselor la picioare. 166M, originalul Testarossa și 250GTO s-au conformat visului celui mai faimos om din Italia acelor vremuri. Dar cu trei decenii mai înainte a existat o mașină ce l-a inspirat pe Enzo în acest deziderat, mașină cu care Scuderia sa a marcat nenumărate succese și pe lângă al cărei pedigree în curse chiar și emblematicele modele menționate mai sus par doar timide încercări. Aceasta a fost Alfa Romeo 8C-2300, din multe puncte de vedere mașina mașinilor.

După un început timid la începutul anilor ’20, Alfa Romeo a atacat pieptiș lumea curselor în 1924, aportul pilotului-sforar Enzo Ferrari fiind crucial („un agitator de oameni” cum își spunea chiar el). Cu mijloace incomplet elucidate el a spart puternicul birou tehnic al Fiat, răpindu-l de acolo pe cel mai important om, genialul inginer Vittorio Jano – un soi de Adrian Newey al acelor vremuri dacă vreți, dar care putea construi o mașină de la zero, proiectând inclusiv motorul și cutia de viteze. Jano s-a pus pe treabă și de sub bagheta sa a apărut Alfa P2 – preluând idei de la Fiat-ul 805 ce, în 1923, fusese etalonul absolut.

Tazio Nuvolari în drum spre victorie la Monaco în 1932

Cu această nouă armă Giuseppe Campari va câștiga GP de l’ACF 1924, iar Antonio Ascari GP-ul Italiei din 1924 și GP-ul Europei anul următor. Moartea teribil de rapidului Antonio la Monthlery a făcut ca echipa să se retragă din competiții, apoi Banca Nationale di Credito, acționara majoritară de la Alfa Romeo a decis în 1926 că participarea la curse nu este profitabilă exact în momentul în care Jano avea pe planșă planurile unei mașini pentru noua formulă pretabilă Campionatului Mondial ce se inaugura în 1927.

Descoperă toate modelele Alfa Romeo

Motorul cu șase cilindri în linie dezvoltat acum va fi utilizat în modelele stradale 6C-1500 și 6C-1750 ce vor fi adaptate pentru curse și  se vor acoperi de glorie între 1929-1931 rulând în special sub culorile Scuderiei Ferrari. Dar, cu toată criza economică, Vittorio Jano și noul șef al departamentului competiții, Prospero Gianferrari aveau alte planuri insistând în construcția unui nou propulsor, cu o cilindree mai mare și având opt clindri în linie (arhitectura ideală atât pentru Jano cât și pentru marele său rival de mai târziu, Rudolf  Ulenhaut).

Tazio la Mille Miglia în 1933 cu 8C 2300

Cu mijloacele tehnice precare, inginerul cu origini maghiare a conceput și apoi construit cu mica sa echipă de mecanici un motor ce în versiunea sa finală avea 2336cmc. Montarea sub capota unui 6C nu era posibilă, astfel că s-au operat modificări intense la șasiul si caroseria modelului precedent, rezultatul final fiind o magnifică mașină sport – Alfa Romeo 8C-2300. Inspirându-se din lecția predată de micul Salmson de GP de 1.1 l, nu existau propriu-zis 8 cilindri in linie, ci motorul era format din două blocuri de câte 4 cilindri construiţi din aluminiu, cu cămăşi de oţel. Mişcarea primită de arborele cotit era transmisă celor doi arbori cu came şi restului de anexe printr-o cascadă de pinioane plasate la mijlocul arborelui, reducându-se astfel torsiunea şi vibraţiile. Supapele de admisie aveau acelaşi diametru cu cele de evacuare.

Află mai multe despre începuturile lui Nuvolari

Diferenţialul era montat central, lângă cutia de viteze antrenând doi arbori de transmisie fiecare conectat la câte o roată spate printr-un angrenaj conic. Cu un alezaj de 65 mm şi o cursă de 88 mm propulsorul supraalimentat cu două compresoare mecanice Roots dispuse pe partea stângă(fiecare alimentând câte un bloc de 4 cilindri) dezvolta 142 CP pentru versiunea stradală originală, 165 CP pentru versiunea destinată curselor de mașini sport și 178 CP/5400 rpm pentru versiunea extremă de GP. S-au produs în total 188 de exemplare, datorită costurilor foarte ridicate de producție și bugetului limitat impus de consiliul director.

Inima lui 8C 2300 – motorul cu opt cilindri în linie

Era o practică a timpului ca prin modificări nu foarte vaste ale automobilelor de stradă să ae obțină bolizi de curse. Mercedes a făcut-o prin SS/SSK/SSKL, Bentley prin 4 ½, Bugatti a avut Type 35 în nenumăratele sale configurații. Dar cea mai reușită astfel de creație, precum și cea mai frumoasă rămâne Alfa 8C-2300. Comparativ cu mastodontul Mercedes, 8C avea o manevrabilitate remarcabilă, comportamentul absolut neutru la limită fiind o încântare pentru cel de la volan și azi, iar frânele erau peste norma timpului.

Direcția nu este una de tractor, cum s-ar aștepta unii azi, ci, chiar dacă cere o mână fermă(pentru că în 1931 nu se inventase servodirecția) are o acuratețe remarcabilă. Rudolf Caracciola, venit la Alfa Corse pentru sezonul 1932 a rămas uimit de predictibilitatea acestui model comparativ cu Mercedes-ul SSK pe care îl dusese către atâtea victorii remarcabile. La ordinele echipei a trebuit să se abțină la Monaco să nu îl depășească pe Nuvolari aflat la bordul unei 8C similare. “Mercedes SSK era un munte de cuplu pe care greu îl puteai ține sub control, Alfa 8C era un instrument de înaltă precizie” va scrie el în memorii.

Antonio Brivio îndreptându-se spre victorie la Targa Florio în ’33

Sunt nenumărate povești memorabile țesute în jurul acestui model unic, de la depășirea efectuată de Nuvolari cu farurile stinse asupra lui Varzi la Mille Miglia 1930, la remarcabila victorie a aceluiași mantovan la Targa Florio un an mai târziu tocmai prin niște noroaie înfiorătoare până la cea mai faimoasă înfrângere dintre toate-la Monaco 1933-când un model cu cilindreea crescută la 2.6 l-a lăsat baltă tot pe Tazio chiar în ultimul tur pentru că oamenii lui Enzo Ferrari uitaseră să crească si volumul rezervorului de ulei.

Puține publicații de azi au primit pe mână vreun 8C, iar când asta s-a întâmplat cel de la comenzi a rămas marcat pentru eternitate. Autocar a avut chiar două modele puse la dispoziție, unul aparținând lui Alain de Cadenet, celălalt lui Nick Mason. Cum bateristul de la Pink Floyd le-a dat voie să tragă la maximum de ea în cadrul unui test cu măsurători, au apărut și primele cifre – ce nu doar că surclasează orice rival de la începutul anilor ’30, ba chiar fac față multor mașini contemporane nouă: 7,8 s până la 100 km/h și 209 km/h viteză maximă…

Citește și despre prima victorie Ferrari

Din 1931 și până în 1937 acest automobil fabulos a învins în 30 de GP-uri majore, adjudecându-și 4 ediții consecutive ale clasicei de 24H de la Le Mans, nemaiținând cont de cursele de rang secund din Europa sau ce celebrele curse pe gheață din Suedia, Finlanda și Norvegia de la jumătatea anilor ’30. Un astfel de exemplar a fost cumpărat de Minsterul Propagandei din România și oferit lui Jean Calcianu pentru Marele Premiu al Bucureștilor din 1939. Nefiind gata la timp pentru respectiva întrecere, Nea Jean a fost nevoit să participle atunci cu un vechi Bugatti, dar la GP-ul orașului Belgrad din 3 septembrie 1939 s-a impus clar la clasa sa – poate ultima victorie pentru poate cea mai grozavă mașină italiană de curse dintre toate.

8C 2300 în varianta cu ampatament lung de la Le Mans 1931

Cele mai importante victorii:

1931Targa FlorioNuvolari
Gran Premio d’ItaliaCampari / Nuvolari
Grand Prix de DieppeEtancelin
Coppa CianoNuvolari
Circuit du DauphineEtancelin
Grand Prix du CommingesEtancelin
1 Le Mans 24 HoursHowe / Birkin
1932
Grand Prix de MonacoNuvolari
Targa FlorioNuvolari
EifelrennenCaracciola
Grand PRIX de PicardieEtancelin
Grand Prix Miasta LwowaCaracciola
Grand Prix de LorraineWimille
Grand Prix de CommingesZehender
Grand Prix de MarseilleSommer
MunkkinimenajoP-V Widengren
1 Le Mans 24 HoursChinetti / Sommer
1 Spa-Francorchamps 24 HoursBrivio/Siena
1933
Sveriges Vinter Grand Prix (Ice race)P-V Widengren
Svenska Isloppet (Ice race)Pietsch
Grand Prix de TunisieNuvolari
Circuito Pietro BordinoNuvolari
Grand Prix de PicardieEtancelin
ADAC EifelrennenNuvolari
Targa FlorioBrivio
Grand Prix de NîmesNuvolari
Grand Prix Miasta LwowaBjørnstad
Gran Premio de Penya RhinZanelli
Grand Prix de la MarneEtancelin
Mannin MoarLewis
Sveriges Sommar Grand PrixBrivio
1 Le Mans 24 HoursNuvolari/Sommer
1 Spa-Francorchamps 24 HoursChinetti/Chiron
1934
Vallentunaloppet (Ice race)Pietsch
Norges Grand Prix (Ice race)P-V Widengren
Mille Miglia (Sports car)Varzi / Bignami
EläintarhanajotBjörnstad
1 Le Mans 24 HoursChinetti/Etancelin
1935
Norges Grand Prix (Ice race)P-V Widengren
JCC International Trophy (Handicap)Fontes
Limerick RaceFontes
1936
Långforssjöloppet (Ice race)P-V Widengren
Hörkenloppet (Ice race)Björnstad
Sveriges Vinter Grand Prix (Ice race)Björnstad
BjörnstadBjörnstad
Björnstad
1937Westerblom
Flatenloppet (Ice race)Björnstad
Fredenloppet (Ice race)
1939
Eläintarhanajot


Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.