Calendarul Pirelli 2019 – Interviu cu fotograful Albert Watson

0
25
fotograful Albert Watson

Fotograful Albert Watson este numele care stă în spatele ediției 2019 a celebrului Calendar Pirelli. Și am povestit cu el despre calendarul lansat cu mare fast la Milano.

Care a fost viziunea dvs. legată de acest proiect?

Calendarul Pirelli este un proiect unic pentru orice fotograf. Atunci când l-am acceptat, mi-am dorit să îl realizez într-un fel diferit față de cel al altor fotografi și m-am întrebat care ar fi acesta. În cele din urmă, am căutat să realizez poze de o calitate foarte bună, cu profunzime, care spun o poveste.

Am vrut să creez ceva mai mult decât un simplu portret – am dorit să arate ca un moment dintr-un film. Mi-am propus ca privitorii Calendarului să vadă că scopul meu a fost fotografia în forma sa cea mai pură, una care explorează femeia aflată în fața camerei și care creează o situație care ar putea transmite o viziune pozitivă asupra femeii contemporane.

Ce concept ați avut?

Am vrut să mă asigur că va exista o poveste puternică, astfel încât m-am gândit: “Hai să încerc și să fac pozele astfel încât să arate ca instantanee cinematografice.” Am fotografiat totul în format widescreen, ceea ce a fost destul de provocator. Fiecare dintre cele patru femei are propria sa individualitate, propriul său scop în viață și mod de a face lucrurile. Și toate se concentrează pe viitorul lor. Prin urmare, tema centrală este cea a “visurilor”, iar ideea de bază din spatele întregului proiect este de a spune o poveste în patru “mini-filme”.

Ce ne puteți spune despre poveștile care au adus la viață Calendarul?

Fiecare personaj are rolul său în Calendarul Pirelli 2019. În unele cazuri, ce au de făcut este apropiat de activitatea lor profesională, actoria, dar cu siguranță toate au jucat un rol, nu pe ele însele. Asta mi-am dorit.

Femeia interpretată de Gigi Hadid tocmai s-a despărțit de partenerul ei. Ea are un confident, nu iubit, jucat de designerul Alexander Wang, care o ajută să treacă prin această perioadă dificilă. Cred că există și un grad de angoasă în aceste imagini. Prin personajul lui Gigi Hadid, am vrut să transmit starea unei femei care se gândește la viitor dar și să îi dezvălui starea actuală, cea de singurătate. O vedem gândindu-se la ce are de făcut, la ce va face mâine. Am vrut ca rolul ei să fie mult mai minimalist decât al celorlalte femei, lucru care se reflectă în scenografia unde am realizat portretele ei. Decorurile în care se află celelalte protagoniste sunt destul de aglomerate și în majoritatea se întâmplă ceva.

Personajul Juliei Garner este un fotograf de plante care visează la organizarea unor expoziții de succes. Julia este o actriță extraordinară și a intrat foarte bine în personaj. Am realizat ședința foto într-o gradină tropicală din Miami, care s-a dovedit a fi locul perfect pentru ce ne doream să facem.

Misty Copeland și Calvin Royal III, pe de altă parte, joacă rolul a doi dansatori care vor să fie celebri și să locuiască într-o casă Art Deco. Ea visează să danseze în Paris, se gândește la viitor și are ambiții. Forța care o motivează este dorința de a avea succes. Personajul lui Copeland, care își câștigă existența dansând într-un club, și-a construit o mică scenă în grădină, unde exersează pentru a deveni o vedetă, uneori împreună cu iubitul ei, interpretat de Calvin Royal III.

Personajul Laetitiei Casta locuiește într-un apartament tip studio, pe care îl împarte cu partenerul ei, jucat de Sergei Polunin. Amândoi visează să aibă succes: ea este artistă, el dansator. Am decis să facem ședința foto cu ei în aer liber, pentru a le oferi scenelor lumină naturală. Atmosfera tropicală din Miami este un element cheie în această imagine. Interesant este că Laetitia își dedică destul de mult din timpul liber pentru a sculpta și a crea opere de artă, ceea ce s-a potrivit foarte bine și a ajutat-o să intre în pielea personajului.

Ce rol a avut lumina în acest proiect?

Când eram tânăr, prima celebritate pe care am fotografiat-o a fost Alfred Hitchcock. El mi-a spus: “Dragul meu, odată ce storyboard-ul este gata, filmul e ca și făcut – tot ce am de făcut este să filmez.” Există o anumită greutate a acestui mesaj care a rămas în mintea mea, de atunci. Calendarul 2019 este ca un storyboard cinematografic. Am fost foarte norocos pentru că m-am format ca designer grafic timp de patru ani, apoi am mers la The Royal College of Art Film School, vreme de trei ani, de unde am absolvit ca regizor. Nu studiasem niciodată fotografie însă din acel moment a trebuit să învăț să fiu fotograf și să înțeleg tainele luminii. Aspectele ce țin de tehnica fotografiei erau foarte dificile pentru mine, nu erau ceva firesc. Intuitiv, am urmat mereu, în mod natural, o estetică cinematografică. Mare parte din munca mea se bazează pe grafică și film sau, uneori, o combinație între cele două. A fost destul de ușor pentru mine să îmbrățișez această viziune pentru Calendar și să produc imagini care seamănă cu instantanee cinematografice. Tot ce a trebuit să fac a fost să unesc într-un concept toate aceste elemente diferite și să construiesc o poveste puternică. Numitorul comun este acela că toți acești oameni au cu toții o viața activă: se gândesc la viitorul lor și unde vor fi în 5, 10, 20 de ani…

V-a plăcut atmosfera din timpul ședințelor foto?

Știu că există oameni care lucrează bine cu multă tensiune în timpul ședințelor foto și că o parte din creativitatea lor vine chiar de aici, însă eu mă aflu la polul opus. Dacă mă distrez cu oamenii din echipă, dacă mă simt bine lucrând cu ei, obțin mult mai mult de la ei. Uneori le spun tinerilor fotografi că în domeniul imobiliarelor contează locația, pe când în activitatea noastră obsesia trebuie să fie față de pregătire. Cu cât te pregătești mai bine pentru un proiect, cu atât vei fi mai creativ. Este vorba despre gândire și de trei ori planificare. Sunt foarte importante.

Am avut imens de mult sprijin când am creat viziunea pentru Calendar. Steve Kimmel a fost art director, împreună cu Arnold Barros și Belinda Scott. Au făcut o treabă grozavă. Datorită implicării lor, totul a mers perfect. James Kaliardos, care s-a ocupat de machiaj, a făcut o treabă extraordinară, frumoasă, invizibilă și totuși prezentă. Hair-stylingul, semnat de Kerry Warn, a fost natural. El are multă experiență în proiectele cinematografice, așa că a fost perfect pentru acest proiect.

Julia Von Boehm s-a ocupat de styling și a fost editor de modă. În plus, am avut propria echipă de asistenți, Taro Hashimura și Ed Smith, toate detaliile digitale au fost asigurate de Adrien Potier și Emi Robinson, care au făcut retușuri impecabile.

Toți acești oameni au avut o contribuție extraordinară în acest proiect, care a fost mai degrabă similar cu unul de film decât de fotografie.

Dumneavoastră v-ați îndeplinit visurile?

Pentru ca un vis să devină realitate, trebuie să lucrezi din greu. Dintotdeauna au luat-o pas cu pas, atingând câte un obiectiv pe rând, fără să vreau să ajung imediat la vârf. Chiar dacă uneori mă gândesc că această scară poate urca la infinit, cred că merită să continui să îți stabilești ținte tot mai ambițioase.

Despre Albert Watson

Născut și crescut în Edinburgh, Albert Watson a studiat Design Grafic la Duncan of Jordanstone College of Art and Design din Dundee și Cinematografie și Televiziune la Royal College of Art din Londra. Deși orb la un ochi din naștere, Albert a studiat fotografia ca parte a programei academice.

În 1970, s-a mutat în Statele Unite cu soția sa, Elizabeth, care s-a angajat ca învățătoare de scoală primară în Los Angeles, în timp ce Albert a început să facă fotografii, în mare majoritate ca hobby. De atunci, Albert Watson s-a impus ca unul dintre cei mai prolifici și mai de succes fotografi din lume, datorită abilității sale personale de a reuni arta, moda și fotografia comercială în unele din cele mai iconice imagini văzute vreodată.

De la portrete ale lui Alfred Hitchcock și Steve Jobs la ședințe foto cu Kate Moss, peisaje din Las Vegas și fotografii ale artefactelor dedicate Regelui Tutankhamon, diversitatea muncii sale nu are egal. Lucrările lui sunt expuse în galerii și muzee din întreaga lume. Biblia industriei foto, Photo District News, l-a numit unul dintre cei mai influenți fotografi ai tuturor timpurilor, alături de Irving Penn și Richard Avedon (printre alții).

Watson a câștigat numeroase onoruri, precum un Premiu Lucie, un Grammy, trei Premii Andy, un Premiu Der Steiger, un Premiu Hasselblad Masters și Centenary Medal, o recunoaștere pentru realizările din întreaga carieră, acordată de Royal Photographic Society. Regina Elisabeta a II-a i-a acordat scoțianului Ordinul Imperiului Britanic (OBE), în iunie 2015, pentru contribuția avută de-a lungul vieții asupra artei fotografiei. De-a lungul anilor, fotografiile lui Albert au apărut în peste 100 de coperte ale edițiilor revistei Vogue din toată lumea și au fost publicate în nenumărate alte publicații, de la Rolling Stone la Time și Harper’s Bazaar.

Multe dintre fotografiile sale sunt iconice pentru fotografia de modă sau pentru portretizarea unor celebrități precum vedete rock, rapperi, actori ș.a. A creat sute de campanii publicitare pentru companii mari precum Blumarine, Prada, The Gap, Levi’s, Revlon și Chanel. A realizat zeci de afișe de film, inclusiv Kill Bill și Memoriile unei Geișe și a regizat peste 100 de reclame TV, implicându-se în același timp în proiecte pentru muzee sau expoziții de artă. Albert a publicat cinci cărți: Ciclopii (Bullfinch, 1994); Maroc (Rizzoli, 1998); Albert Watson (Phaidon, 2007); Strip Search (PQ Blackwell/Chronicle 2010); și UFO: Unified Fashion Objectives (PQ Blackwell/Abrams 2010). Cea mai recentă carte a sa, Kaos, a fost publicată de Taschen în toamna lui 2017. Multe dintre cataloagele lui de fotografie au fost publicate în colaborare cu muzee și evenimente de artă.

Din 2004, a avut evenimente solo la Museo d’Arte Moderna (Milano), KunstHausWien (Viena), City Art Centre (Edinburgh), FotoMuseum (Antwerp), NRW Forum (Düsseldorf), Forma Galleria (Milano), Fotografiska (Stockholm) și Multimedia Art Museum (Moscova). O retrospectivă majoră, cu un set nou de lucrări realizate de Watson în Benin, a fost expusă la Deichtorhallen în Hamburg, în 2013. Fotografiile lui Albert au fost expuse în cadrul multor expoziții de grup găzduite de muzee, inclusiv National Portrait Gallery (Londra), Metropolitan Museum of Art (New York), Pushkin Museum of Fine Arts (Moscova), Lianzhou Museum of Photography (China), International Center of Photography (New York), Brooklyn Museum și Deichtorhallen. Fotografiile sale sunt incluse în colecții permanente din cadrul National Portrait Gallery, Metropolitan Museum of Art, Smithsonian, Parlamentul Scoției, Deichtorhallen, Multimedia Art Museum și Museum Folkwang din Essen, printre altele.

Albert a fost dintotdeauna un workaholic. Studioul său din Manhattan, care găzduiește și galeria lui personală, conține milioane de imagini și negative și câteva fotografii tipărite în format mare. Limbajul său vizual urmează propriile reguli distincte, ceea ce face ușor de identificat stilul Albert Watson în lucrările sale. Acesta poate fi regăsit în forța și virtuozitatea tehnică a fotografiilor, fie că acestea surprind o pădure din Scoția, o rochie create de Yohji Yamamoto, un supermodel, un detaliu al costumului purtat de astronautul Alan Shepard pe Lună sau portertul iconic, în alb și negru, al lui Steve Jobs. Angajamentul față de perfecțiune îl face pe Watson unul dintre cei mai căutați fotografi din lume.

Citește și: Calendarul Pirelli realizat de fotograful Albert Watson a fost prezentat la Milano

Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.