Maserati și brandul italian de înghețată Eldorado au scris istorie în lumea sporturilor cu motor

0
72
1958 Maserati Eldorado

Maserati aniversează 60 de ani de la Eldorado, primul monopost din Europa sponsorizat de un brand fără legătură cu sporturile cu motor.

În lumea sporturilor cu motor unele mașini intră în istorie pentru victoriile legendare, altele pentru inovațiile cu care au impresionat în perioada respectivă și altele pentru piloții care au urcat în cockpit. Iar altele pentru povestea din spate, pentru un moment cheie în istorie, un fenomen social sau pentru o premieră absolută.

Iar printre modelele care au intrat în istorie se numără cu siguranță și Maserati Eldorado, model care a devenit celebru în 1958, fiind primul monopost din Europa care a fost sponsorizat de un brand care nu avea nicio legătură cu lumea sporturilor cu motor. Brandul a fost Eldorado, un producător italian de înghețată.

1958 Maserati Eldorado

Acesta a fost primul exemplu al unei sponsorizări așa cum este cunoscută și în ziua de azi, mașina fiind vopsită în culorile companiei sponsor, renunțându-se la culorile tradiționale atribuite de Federația Internațională a Automobilului (FIA) fiecărei țări participante. Apariția pe circuit a acestei mașini a provocat o revoluție și a pus bazele viitorului în competițiile de motorsport, deschizând ușile sponsorilor care voiau să se implice în competiții.

Gino Zanetti, proprietarul companiei de înghețată Eldorado, a vrut să-și promoveze brandul la nivel internațional și le-a cerut celor de la Maserati să construiască un monopost cu care să concureze în “Trofeo dei due Mondi” (Cursa celor două lumi) de la Monza. Automobil Clubul Italian a organizat aici o cursă de 500 de mile, inspirată de celebra cursă Indianapolis 500, cu piloți de top din America și Europa pe grila de start.

Monopostul Maserati 420/M/58, număr de șasiu 4203, a fost vopsit în culorile sponsorului în locul tradiționalului roșu cu care concurau mașinile italiene. Numele Eldorado a fost înscripționat pe lateralele mașinii, pe partea din față a mașinii și pe micul deflector care avea și rol de parbriz. Imaginea unui cowboy zâmbitor, logo-ul companiei, a fost poziționată central pe partea din față a mașinii și pe aripa spate. Sub scrisul Eldorado de pe laterale a fost scris cu litere roșii “Italia”, aceasta fiind atât țara de origine a sponsorului principal, cât și a constructorului Maserati.

1958 Maserati Eldorado

Pe mașină a fost trecut și numele pilotului ales să concureze la “Monzanapolis”: Stirling Moss, unul dintre cei mai mari piloți din istoria sporturilor cu motor și fost pilot Maserati.

Cu un an în urmă, în 1957, constructorul din Modena a câștigat Campionatul Mondial de Formula 1 cu Juan Manuel Fangio, după care s-a retras oficial din competiții, construind doar mașini pe bază de comandă pentru clienți privați. Acesta a fost și motivul pentru care Zanetti a încheiat acest parteneriat cu Maserati pentru promovarea brandului Eldorado.

1958 Maserati Eldorado

În doar câteva luni, inginerul Giulio Alfieri a creat “Eldorado“. Motorul, derivat din V8-ul de pe 450S, avea o capacitate de 4.190 cmc și dezvolta 410 CP la 8.000 rpm. Motorul și cutia de viteze au fost poziționate pe stânga, cu 9 centimetri față de poziția normală, pentru a avea o distribuție mai echilibrată a greutății, ținând cont că în cursă turul de circuit era parcurs în direcția inversă acelor de ceasornic.

Cutia de viteze avea doar două trepte, iar axul spate De Dion nu avea diferențial. Șasiul tubular a fost derivat din cel al modelului de succes 250F, având însă numeroase ranforsări suplimentare introduse pentru a rezista stresului mecanic generat de circuitul de beton de la Monza.

Pentru a mai reduce din greutate, s-au folosit jante de magneziu Halibrand cu pneuri Firestone de 18 inch umflate cu heliu. Greutatea totală a mașinii era, în aceste conditiții, de 758 de kilograme.

Cursa programată pe 29 iunie 1958 la Monza s-a desfășurat în trei manșe. Acest regulament a fost conceput pentru a da posibilitatea constructorilor europeni să dezvolte mașini pentru această cursă din modele deja existente, dar care nu făceau față unei provocări mecanice într-o cursă de 500 de mile.

În prima manșă Moss a terminat pe locul patru, iar în cea de-a doua s-a clasat pe cinci. În ultima manșă direcția mașinii a cedat, pilotul britanic ratând astfel șansa unei clasări pe podium. Totuși, ținând cont de numărul de tururi parcurse în cele trei manșe, Stirling Moss a încheiat cursa pe 7, fără nicio problemă după ieșirea în decor. Monopostul “Eldorado” a scăpat și el ușor ținând cont de structura solidă.

1958 Maserati Eldorado

Detalii tehnice:
Monopost tip Indy
Motor: 90° V8.
Capacitate: 4.190 cmc
Putere: 410 CP la 8,000 rpm
Transmisie: 2 trepte, manuală
Șasiu: structură tubulară, caroserie din aluminiu
Greutate: 758 kg
Viteză de top: peste 350 km/h

În ciuda numărului mare de spectatori și a interesului din partea constructorilor, cursa de 500 de mile de la Monza nu a devenit una regulată în calendarul competițional. Cu premiul câștigat la cursă, modelul “Eldorado” a fost modificat în atelierul lui Gentilini și a concurat la cursa de 500 de mile de la Indianapolis în 1959.

De data aceasta mașina a fost vopsită în roșu, culoarea oficială din curse a Italiei, dar logo-ul Eldorado a fost prezent pe laterale, la fel și imaginea cowboy-ului. Lipsa de experiență a pilotului Ralph Liguori a făcut ca această mașină să rateze calificarea pe grila de start având al 36-lea timp în calificări, doar primele 33 de mașini fiind admise la start. Probabil cu un pilot profesionist la volan, Maserati Eldorado ar fi scris o poveste frumoasă și în Statele Unite.

Indy 500 a fost una din cursele favorite pentru Maserati, constructorul italian câștigând aici în 1939 și 1940 cu Wilbur Shaw la volanul unui model 8CTF. Shaw a fost aproape de victorie și în 1941, dar a abandonat în penultimul tur, din postura de lider, cu o roată ruptă. Maserati este singurul constructor italian care a câștigat pe circuitul de la Indianapolis și singurl brand european care are două victorii în palmares.

Modelul Maserati Eldorado, restaurat perfect și în culorile originale, se află expus în Galeria Panini, din Modena.

Citește și: Echipa Maserati, noua deținătoare a recordului maritim pe ruta Hong Kong-Londra

Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.