Piaggio Ape, motorul micilor afaceri din Italia postbelică

0
301

În anii de după cel De-al Doilea Război Mondial, Italia se ridica încet pe picioare în termeni economici iar un element care a pus pe roate micile afaceri care s-au născut la finele aniilor ’40 a fost legendarul Piaggio Ape care își va celebra la anul a 70-a aniversare.

Născut în 1948 după ce Enrico Piaggio și Corradino D’Ascanio au mirosit nevoia micilor antreprenori de mobilitate ieftină, economică și practică, Ape a plecat de la partea frontală a unui scuter Vespa obișnuit căruia i s-a adăugat o punte diferită care acomoda două roți în spate. Triciclul de marfă astfel rezultat avea o cabină de mici dimensiuni cu o banchetă pe care încăpeau trei adulți care nu mai mâncaseră de ceva vreme și un spațiu de depozitare în partea din spate destul de mare pentru capacitățile motorului de 125cmc.

Ne-am decis asupra unei teme vintage pentru poze deoarece știm că-ți place atmosfera Italiei aniilor ’50

Lăudat încă din start de revista Motociclismo din acele vremuri, Ape a devenit imediat un hit printre micii comercianți dat fiind și prețul care era cu mult sub ce propuneau restul producătorilor de furgonete care, deși mai mari, erau mai scumpe la toate capitolele. În 1952, a apărut primul update pentru Ape, mai precis capacitatea cilindrică a motorului a crescut de la 125 la 150 cmc iar asta a crescut și capacitatea Ape-ului de cărăuș, de la 200 de kilograme sarcină maximă la 350 de kilograme odată cu introducerea platformei de oțel în 1954. Această versiune mai „potentă” s-a numit Ape C.

Află toate detaliile despre întreaga linie Vespa

Următoarea decadă a adus introducerea a multiple versiuni, Piaggio lărgindu-și paleta la cererea clientelei care și-a dorit chiar și un Ape cu o platformă mai generoasă care avea două osii pe spate, deci cinci roți! Înainte de asta a apărut Ape D, primul model cu un far de dimensiuni mai mari, portiere în toată regula și o cabină mai încăpătoare, mărirea dimensiunilor fiind susținută de un motor mărit la 170 cmc. În 1969 a apărut Apino, un Ape mai mic cu un motor de doar 50 cmc.

Ape cărând ceva aproape la fel de greu ca și el

La doi ani distanță, Ape înregistrează o nouă performanță: prin modificările extinse poate să concureze acum în mod direct cu camionetele ușoare grație unor dimensiuni mai mari și a motorului în doi timpi de 220 cmc. Intrată în horă la un deceniu distanță a fost chiar marea casă de design Giugiaro care s-a aflat în spatele design-ului noului (pe atunci) Ape TM. Acest model, și mai mare decât anterioarele, avea un volan, nu un ghidon ca până acum, și este în producție și astăzi cu ale sale frâne independente și jante de 12 inchi.

Vezi și cum arată noul Vespa Sei Giorni

Motorul diesel, cândva considerat eco, a intrat pe Ape în 1984 și, cu o capacitate de doar 422 cmc, era cel mai mic motor diesel cu injecție directă din lume. La doi ani distanță, ajutați de capacitatea agregatului diesel, Piaggio au lansat modelul Ape Max care putea căra o sarcină de până la 900 de kilograme – un record pentru categoria sa. În 1994, a apărut Ape Cross, o alternativă direcționată către tineri la banalele mopeduri care umpleau străzile Italiei – și o fac și astăzi.

Ape – inima afacerilor mici de mai bine de șase decenii

Acum 10 ani, profitând de faptul că Ape a atras de-a lungul timpului și vedete din lumea filmului și a muzicii care au fost fermecați de șarmul său, Piaggio a lansat ediția limitată Ape Calessino (doar 999 de bucăți) care a fost urmată de un Calessino electric în 2010. Astăzi, peste 10.000 de Ape construite în fabrica din Pontedera se vând în Europa anual în timp ce versiunea produsă sub licență în India este chiar mai de succes, peste 140.000 de Ape ieșind pe porțile fabricii din apropiere de Pune (cu motoare de 501 și 601cmc diesel). Putem spune, deci, că Ape este o poveste care se scrie deja de multe decenii și care mai are multe volume cu pagini albe gata de scris în viitor!

Ape își cânta singur propriul cântec de promovare!

Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.