Povestea primei mașini din Italia… care era de fapt din Franța

0
52
Peugeot Type 3 - London to Brighton Run

Astăzi, Italia este faimoasă pentru nenumăratele modele sport produse de companii celebre precum Ferrari sau Maserati însă prima mașină care a rulat vreodată în peninsulă nu s-a născut acolo, ci în Hexagon.

Este anul 1892 iar magnatul din lumea textilelor Gaetano Rossi simte că ar trebui să fie mai în pas cu noile tehnologii, nu în producerea de haine, ci în cum călătorește. Fiind prieten cu Armand Peugeot, acesta decide să achiziționeze un automobil cu celebrul leu pe grila radiatorului. Mașina a ajuns la proprietatea sa din Schio, Vicenza, în ianuarie a anului următor și a devenit prima mașină care a rulat pe pământ italian.

Peugeot Type 3, căci acesta era modelul, ar fi pierdut însă și o cursă în fața unui cal mai obosit deoarece era pus în mișcare de doar 2,5 cai putere. Probabil nu acesta a fost motivul deciziei sale însă, în 1896, Rossi a mai achiziționat un Peugeot, iar Type 3-ul a ajuns pe mâna lui Guido Lazzari, un apropiat ce locuia în Aiello del Friuli. Acest oraș se afla în zona de influență Austro-Ungară însă a fost recuperat de Italia în Primul Război Mondial, soldații italieni dezmembrând mașina când au găsit-o.

Peugeot Type 3 - detalii tehnice

Ceea ce a mai rămas din Type 3 a fost dat uitării până ce, în 1955, la doi ani după moartea lui Guido Lazzari, familia sa a descoperit epava și a donat-o Muzeului Automobilului din Torino. A urmat apoi o restaurare parțială pe parcursul a opt ani până la deschiderea muzeului în 1963 însă nici măcar atunci nu s-a știut cu exactitate cât de vechi era „artefactul”.

Lucrurile au fost puse cap la cap abia în 1999 de Fabrizio Taiana de la Club Storico Peugeot Italia că acela era, într-adevăr, Type 3-ul condus de Rossi încă din 1893 – cu un an înaintea anteriorului deținător al titlului de „prima mașină condusă în Italia”, un Panhard-Levassor. Odată cunoscută valoarea adevărată a mașinii, s-a intrat într-un proces lung de reconstrucție, caroseria fiind terminată în 2007. Au urmat apoi și elementele mecanice astfel că acum mașina este funcțională.

Toată munca are un scop precis, căci modelul Peugeot Type 3 va fi condus în ediția din acest an a celebrei London To Brighton Run, cea mai veche întrecere de regularitate din lume care se ține an de an (cu puține înteruperi din 1896) în prima duminică a lunii noiembrie.

Peugeot-ul va lua startul primul, purtând numărul 1 de concurs și avându-l la bord pe Contele Alessandro Rossi de Schio – descendent al primului proprietar. Evenimentul sponsorizat de Bonhams și susținut de Hiscox este deschis tuturor mașinilor produse înainte de 1900.

Peugeot Type 3 - 1892

Asta ar face eligibilă și prezența la start a primei mașini produse în Italia. Este vorba de modelul Fiat 4HP construit alături de Welleyes, în spatele proiectului fiind Giovanni Agnelli (care a fondat Fiat) și Giovanni Battista Ceirano care a pus bazele firmei de biciclete cu nume englezesc Welleyes.

Citește și: Michael 50: expoziția dedicată lui Michael Schumacher va fi deschisă la Muzeul Ferrari

Urmărește pizzasipaste.ro pe FacebookInstagram și YouTube

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.